jobnet

Jobnet i 2024: Alt du skal vide om Jobnet

Jobnet er Danmarks største jobportal, hvor du kan finde ledige stillinger, oprette dit CV, søge job og få hjælp fra dit jobcenter.

Jobnet er for alle, der søger arbejde, uanset om du er ledig, i arbejde, ung, senior, nyuddannet eller andet.

I denne artikel vil vi gennemgå, hvad Jobnet er, hvordan det fungerer, og hvad der er nyt på Jobnet i 2024.

Hvad er Jobnet?

Jobnet er en offentlig jobportal, som drives af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) i samarbejde med jobcentrene.

Jobnet blev lanceret i 1996 og har siden været det centrale sted for jobformidling i Danmark. På Jobnet kan du:

  • Søge blandt tusindvis af ledige stillinger inden for alle brancher og fagområder
  • Oprette dit CV og gøre det synligt for arbejdsgivere
  • Søge job direkte fra Jobnet eller via andre jobportaler, der er tilknyttet Jobnet
  • Få overblik over dine jobansøgninger og følge op på dem
  • Modtage jobforslag, der passer til din profil og dine ønsker
  • Få hjælp og vejledning fra dit jobcenter, hvis du er ledig eller i risiko for at blive det
  • Tilmelde dig kurser, uddannelser og andre aktiviteter, der kan styrke dine kompetencer og jobmuligheder
  • Finde information om arbejdsmarkedet, løn, regler, rettigheder og pligter

Jobnet er gratis at bruge for alle, der søger arbejde. Du skal dog have et MitID for at logge ind og oprette dit CV.

hvad er jobnet

Hvordan fungerer Jobnet?

Jobnet fungerer som en online platform, hvor du kan søge og finde job, der passer til dig.

Du kan også bruge Jobnet til at holde kontakt med dit jobcenter og få hjælp til din jobsøgning.

Her er nogle af de vigtigste funktioner på Jobnet:

  • Ledige stillinger: Her kan du søge blandt alle de job, der er opslået på Jobnet eller andre jobportaler, der er tilknyttet Jobnet. Du kan filtrere din søgning efter f.eks. geografi, branche, arbejdstid, uddannelse og nøgleord. Du kan også oprette en jobagent, der sender dig en mail, når der er nye job, der matcher dine kriterier.
  • Mit CV: Her kan du oprette og redigere dit CV, som er din personlige præsentation over for arbejdsgivere. Dit CV skal indeholde oplysninger om din uddannelse, erhvervserfaring, kompetencer, sprog, interesser og referencer. Du kan også uploade bilag, f.eks. eksamensbeviser, anbefalinger eller arbejdsprøver. Dit CV skal være opdateret og relevant for de job, du søger. Du kan vælge, om dit CV skal være offentligt eller privat. Hvis det er offentligt, kan arbejdsgivere finde og kontakte dig via Jobnet. Hvis det er privat, kan kun du og dit jobcenter se det.
  • Jobansøgninger: Her kan du se og følge op på de job, du har søgt via Jobnet eller andre jobportaler, der er tilknyttet Jobnet. Du kan se status for dine ansøgninger, f.eks. om de er læst, afvist eller inviteret til samtale. Du kan også se, hvilke job du har fravalgt, og hvorfor. Du kan også annullere eller ændre dine ansøgninger, hvis du fortryder eller har lavet en fejl.
  • Jobforslag: Her kan du se de job, som Jobnet foreslår dig ud fra dit CV og dine ønsker. Jobforslagene er baseret på en algoritme, der analyserer din profil og matcher den med de ledige stillinger. Du kan acceptere eller afvise de jobforslag, du får, og give feedback på dem. Du kan også justere dine indstillinger for jobforslag, f.eks. hvor ofte du vil modtage dem, og hvor langt du vil pendle.
  • Min plan: Her kan du se din personlige plan for din jobsøgning, som du laver sammen med dit jobcenter. Din plan indeholder dine mål, aftaler, aktiviteter og opgaver, som du skal følge for at komme i arbejde. Du kan også se din rådighedsvurdering, som er en vurdering af, om du er parat til at tage et job, hvis du får et tilbud. Du kan også se din joblog, som er en oversigt over dine jobsøgningsaktiviteter, f.eks. antal ansøgninger, samtaler, kurser, netværk osv.
  • Min side: Her kan du se dine personlige oplysninger, f.eks. navn, adresse, telefonnummer, mail, MitID, bankkonto osv. Du kan også se dine beskeder fra dit jobcenter og andre relevante aktører, f.eks. a-kasse, uddannelsesinstitution, mentor osv. Du kan også se dine notifikationer, f.eks. om nye jobforslag, ansøgningsstatus, planændringer, mødeindkaldelser osv.

Hvordan opretter man en konto på Jobnet?

For at bruge Jobnet skal du have en konto, som du kan logge ind med.

Du skal bruge dit MitID for at oprette en konto på Jobnet.

Når du har dit MitID, kan du følge disse trin for at oprette en konto på Jobnet:

  • Gå til Jobnet og klik på “Opret mig med MitID” i øverste højre hjørne
  • Indtast dit MitID-brugernavn og adgangskode og klik på “Næste”
  • Accepter betingelserne for brug af Jobnet og klik på “Opret mig”
  • Udfyld dine personlige oplysninger, f.eks. navn, adresse, telefonnummer, mail, bankkonto osv. og klik på “Gem”
  • Opret dit CV ved at indtaste oplysninger om din uddannelse, erhvervserfaring, kompetencer, sprog, interesser og referencer. Du kan også uploade bilag, f.eks. eksamensbeviser, anbefalinger eller arbejdsprøver. Klik på “Gem” efter hvert afsnit
  • Vælg, om dit CV skal være offentligt eller privat. Hvis det er offentligt, kan arbejdsgivere finde og kontakte dig via Jobnet. Hvis det er privat, kan kun du og dit jobcenter se det. Klik på “Gem”
  • Tillykke! Du har nu oprettet en konto på Jobnet og er klar til at søge job

Hvis du har brug for hjælp eller vejledning til at bruge Jobnet, kan du kontakte dit jobcenter eller bruge Jobnetsupport (naviger til webadressen: jobnet.zendesk.com/hc/da), hvor du kan finde svar på ofte stillede spørgsmål, se videoer og guides, eller skrive til supporten.

Hvordan opretter man en konto på Jobnet

Sådan tilmelder du dig Jobnet uden MitID

Hvis du vil bruge Jobnet, skal du normalt have MitID. Men hvis du skal melde dig ledig, og du ikke har MitID endnu, kan du stadig tilmelde dig Jobnet.

Du skal bare møde op i dit lokale jobcenter og få et brugernavn og en adgangskode, som du kan bruge til at logge på Jobnet.

Hvis du skal melde dig ledig i dag, men jobcentret er lukket, skal du møde op i jobcentret på den næste dag, det har åbent.

For at bevare din ret til dagpenge eller kontanthjælp fra første ledighedsdag, skal du kunne bevise, at du har prøvet at tilmelde dig digitalt via Jobnet.

Du kan gøre det ved at udfylde og sende en blanket til Jobnetsupporten. Du kan finde blanketten på Jobnetsupport.

Når du har fået et brugernavn og en adgangskode fra jobcentret, kan du logge på Jobnet og oprette dit CV.

Dit CV skal indeholde nogle minimumsoplysninger, for at du kan søge job og blive fundet af arbejdsgivere.

Du skal som minimum udfylde felterne: ‘Arbejdserfaring’, ‘Uddannelse’, ‘Kontaktinformation’, ‘Jeg søger job som’ og ‘Ansættelsesbetingelser’. 

Sådan melder du dig ledig på Jobnet

Hvis du er blevet ledig, skal du tilmelde dig Jobnet, som er Danmarks største jobportal.

På Jobnet kan du søge job, oprette dit CV, få jobforslag og få hjælp fra dit jobcenter.

For at tilmelde dig Jobnet, skal du gøre følgende:

  • Gå til Jobnet.dk og klik på “Opret mig med MitID” i øverste højre hjørne
  • Log ind med dit MitID-brugernavn og adgangskode og accepter betingelserne for brug af Jobnet
  • Udfyld dine personlige oplysninger, f.eks. navn, adresse, telefonnummer, mail, bankkonto osv. og klik på “Gem”
  • Vælg, om du vil have dagpenge, kontanthjælp, uddannelseshjælp, integrationsydelse, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller ingen ydelse
  • Angiv mindst ét jobønske, som beskriver, hvad du gerne vil arbejde med
  • Opret dit CV ved at indtaste oplysninger om din uddannelse, erhvervserfaring, kompetencer, sprog, interesser og referencer. Du kan også uploade bilag, f.eks. eksamensbeviser, anbefalinger eller arbejdsprøver
  • Vælg, om dit CV skal være offentligt eller privat. Hvis det er offentligt, kan arbejdsgivere finde og kontakte dig via Jobnet. Hvis det er privat, kan kun du og dit jobcenter se det

Når du har tilmeldt dig Jobnet, skal du løbende registrere din jobsøgning i jobloggen på Jobnet.

Du skal også deltage i obligatoriske samtaler, kurser, praktikker, mentorordninger osv., som dit jobcenter tilbyder dig.