Fiberselskabet Wizer, som tidligere hed Gigabit, er gået konkurs. Det blev offentliggjort den 1. november 2023, efter at selskabet ikke kunne betale sine kreditorer. Wizer havde ca. 80 ansatte og leverede fibernet til over 100.000 kunder i Danmark. Men hvad betyder konkursen for dig som kunde hos Wizer? Og hvad er historien bag det danske fiberselskab, som blev stiftet af en af landets mest kendte teleiværksættere? Det kan du læse mere om i denne artikel.
Hvem var Wizer?
Wizer var et dansk fiberselskab, som blev stiftet i 2019 under navnet Gigabit. Selskabet havde ambitioner om at udfordre de store spillere på markedet for fibernet, som TDC, YouSee og Waoo. Wizer tilbød billigt og hurtigt fibernet til både private og erhvervskunder, og havde en vision om at skabe et mere åbent og konkurrencedygtigt fibermarked i Danmark.
I juni 2021 skiftede selskabet navn fra Gigabit til Wizer, og opkøbte samtidig fiberselskabet Novomatrix, som havde ca. 40.000 kunder. Wizer fik også en ny driftsdirektør og bestyrelsesmedlem, nemlig Frank Rasmussen, som er en af Danmarks mest succesfulde teleiværksættere. Han har tidligere stået bag mobiltelefonselskaberne Telmore, Bibob og Justfone, som alle blev solgt til TDC eller Telenor. Frank Rasmussen blev senere forfremmet til topchef for Wizer i oktober 2023, og havde store planer for selskabet.
Hvad gik galt for Wizer?
Wizer havde dog også store udfordringer, som endte med at koste selskabet livet. Wizer havde nemlig en stor gæld, som var opstået i forbindelse med opkøbet af Novomatrix og udbygningen af fibernet. Wizer havde lånt penge af flere banker og investorer, herunder den kendte erhvervsmand Ib Kunøe, som ejede 51% af selskabet. Wizer havde også en aftale med TDC om at leje fibernet af dem, men den aftale blev opsagt af TDC i september 2023, fordi Wizer ikke betalte sine regninger. Det betød, at Wizer mistede adgang til en stor del af sit fibernet, og dermed også sine kunder.
Wizer forsøgte at finde en løsning på sin økonomiske krise, og var i dialog med flere potentielle købere, herunder Telenor og GlobalConnect. Men ingen af dem ville overtage Wizer, fordi de mente, at selskabet var for risikabelt og for dyrt. Wizer havde nemlig en samlet gæld på over 500 millioner kroner, som oversteg selskabets værdi. Wizer kunne derfor ikke betale sine kreditorer, og måtte til sidst erklære sig konkurs den 1. november 2023.
Hvad sker der med dig som kunde hos Wizer?
Hvis du er kunde hos Wizer, så er du desværre også ramt af konkursen. Det betyder, at du ikke længere har adgang til fibernet fra Wizer, og at du skal finde en ny udbyder af fibernet. Du skal også være opmærksom på, at du ikke får refunderet det beløb, som du har betalt forud for fibernet fra Wizer. Det skyldes, at Wizer ikke har nogen penge tilbage i kassen, og at kunderne er de sidste i køen til at få deres penge tilbage i en konkurs.
Du skal dog ikke være bekymret for, at du bliver snydt eller hængt op på en langvarig kontrakt med Wizer. Du har nemlig ret til at opsige din aftale med Wizer med øjeblikkelig virkning, og du har ikke pligt til at betale for ydelser, som du ikke har modtaget. Du skal dog være opmærksom på, at du skal opsige din aftale med Wizer skriftligt, og at du skal gemme en kopi af din opsigelse som dokumentation. Du skal også kontakte din bank, hvis du har betalt for fibernet fra Wizer med betalingskort eller betalingsservice, og bede dem om at stoppe fremtidige betalinger til Wizer.
Hvad kan du gøre nu?
Hvis du er kunde hos Wizer, så skal du altså finde en ny udbyder af fibernet hurtigst muligt. Det kan du gøre ved at sammenligne priser og tilbud fra forskellige fiberselskaber på nettet, eller ved at kontakte dem direkte. Du skal dog være opmærksom på, at du ikke nødvendigvis kan få fibernet fra alle udbydere, da det afhænger af, hvor du bor, og hvilket fibernet der er tilgængeligt i dit område. Du skal også være opmærksom på, at du måske skal betale et oprettelsesgebyr eller et tilslutningsgebyr, hvis du skifter til en ny udbyder af fibernet.